Hoe verwijder je spam mail in Gmail voor eens en altijd


Hoe verwijder je spam mail in Gmail voor eens en altijd

Zo verwijdert u ongewenste e-mail in Gmail en hoeft u zich er nooit meer zorgen over te maken

Als je net zo bent als ik, ben je het zat om problemen op te lossen – laten we het voor eens en altijd oplossen.

Volgens Statista bestond in september 2020 47% van alle ontvangen e-mails uit junkmail, ook wel spam genoemd. Ongewenste e-mail kan zich ook opstapelen. Je schrijft je uit, komt op de een of andere manier op nog eens 10 lijsten terecht, schrijft je weer uit, en de schijnbaar eindeloze saga gaat door.

Sommige spammails komen zelfs voorbij de talloze filters die je hebt ingesteld om een bombardement van junkmails tegen te gaan, en komen terecht op een verder goede e-mailaccount die je graag resoluut zou willen beheren.

Ik geef zelf de voorkeur aan een meer voorzichtige en eenmalige aanpak van dergelijke problemen, dus u bent in de winkel voor een uitgebreide lijst met stappen die u moet nemen. Tot voor kort werd ik overweldigd door junkmail die binnenkwam op mijn belangrijkste Gmail-account. Ik kreeg er dagelijks honderden toegestuurd. Als gevolg daarvan heb ik een paar weken geleden actie ondernomen om dit verder te voorkomen.

Zelfs als je een van die mensen bent die denken dat hun inbox voorbij het punt van no return is, blijf dan nog even, want je zou wel eens verrast kunnen worden. In 2021 zijn er talloze manieren om van dit probleem af te komen, en in deze post worden er vele besproken.

Afzenders van spam blokkeren

Als je een afzender blokkeert die je veel ongewenste e-mail stuurt, zou je geen berichten meer van hem moeten ontvangen. Soms komen er kleine ongelukjes voor, waarbij er een paar door de mazen van het net glippen.

Deze toevalligheden zijn niet zo groot dat het opnieuw blokkeren van een afzender ze niet zal oplossen. Het blokkeren van een afzender van ongewenste e-mail kan worden gedaan op mobiele en desktopversies van de Gmail-app, en het proces duurt slechts een paar seconden.

Op desktops of uw laptop is het zo eenvoudig als het volgende (het proces is vergelijkbaar op zowel Android als iOS):

1. Klik op het pictogram met het uitroepteken.

2. Kies of u het bericht als spam wilt melden en u wilt afmelden, of alleen als spam wilt melden.

Spam rapporteren

Hier is deel twee van ‘uw deel doen’ als het gaat om het bestrijden van e-mailspam. Zoiets eenvoudigs als het melden van ongewenste e-mail kan helpen het aantal spammails dat u ontvangt te verminderen.

Door met Google te communiceren over spam, neemt u deel aan een soort van ‘crowdsourced’ meldingspool voor het grotere goed. Google onderneemt actie tegen wat het beschouwt als ‘spam accounts’ en herinnert zich om de levering van deze berichten in de toekomst te blokkeren.

Filter ze uit

Ontvangt u wel eens e-mails die geen spam zijn, maar toch naar die map blijven gaan? Hoewel dit een apart probleem is, komt het toch regelmatig genoeg voor om in deze lijst te worden opgenomen. U kunt deze actie uitvoeren op zowel de mobiele als de desktopversie van de Gmail-client.

Hier leest u hoe u een spamfilter in Gmail instelt.

  • Log eerst in op uw Gmail-account.
  • Klik vervolgens op het tandwielpictogram in de rechterbovenhoek en klik vervolgens op Instellingen.
  • Ga vervolgens naar Filters en geblokkeerde adressen en klik op Een nieuw filter maken.
  • Typ vervolgens het e-mailadres van de afzender die u uit uw spammap wilt houden.
  • Klik op Filter aanmaken.

Hoe zit het met ‘OK’-spam?

Volgens Google filtert Gmail automatisch spam door dergelijke berichten naar de spammap te verplaatsen. Als u wilt toestaan dat sommige e-mails die mogelijk als ‘spam’ zijn gelabeld toch in uw inbox terechtkomen, kunt u filters maken die het spamlabel omzeilen.

U maakt in wezen een lijst met goedgekeurde afzenders van wat Google traditioneel als spam zou classificeren. Dit kan een bericht zijn waar u lang op hebt gewacht, zelfs iets van een potentiële werkgever. Gmail kan berichten die niet bedoeld zijn om de spamfolder te bereiken groeperen als echte spam en dat kan leiden tot zaken als ‘verloren mail’ die iemand zei te hebben verzonden.

Om dit te doen, zoekt u het bericht in uw spammap en klikt u op de knop om te melden dat het geen spam is. Deze berichten zullen opnieuw hun weg vinden naar uw inbox, ook al zou uw spamfilter ze normaal gezien hebben opgevangen.

Apps van derden

Er zijn tal van e-mailapps en add-ons van derden die zijn ontworpen om spam te voorkomen, waarvan er vele gebruikmaken van machinaal leren om patronen te herkennen van typische e-mails vol spam. Sommige zijn gratis, voor andere moet je je maandelijks of jaarlijks abonneren. Enkele van mijn favorieten zijn eM Client, MailWasher en POPFile.

Denk aan de mate van ‘exposure’ van uw e-mail

Uw e-mail staat waarschijnlijk ergens op het internet, blootgesteld. U kunt echter een aantal van de profielen controleren waar die informatie zichtbaar is. Dit kan bescherming bieden tegen het ontvangen van spam emails, maar het vergt wel enige waakzaamheid.

Om te beginnen moet u zich afmelden voor het openbaar maken van uw e-mail op sociale mediaprofielen zoals Facebook, LinkedIn, Twitter, enz. Als u een domein bezit, is het de moeite waard om te investeren in wat ‘domein privacy’ wordt genoemd. Domeinregistreerders breiden altijd een service uit die domeinprivacy heet. Deze dienst verbergt uw persoonlijke informatie voor het publiek tegen een extra vergoeding.

Er is maar zo veel dat u kunt doen met apps van buitenaf, en een deel van de last ligt bij u. Het kan ook de moeite waard zijn om uw internetprofiel te evalueren en te zien waar u uw e-mail kunt verwijderen/verbergen voor het publiek. Dit is geen geringe, maar ook geen onmogelijke taak.

Met een paar uurtjes spenderen en de bereidheid om je inbox op te ruimen, kun je je e-mail privé maken zoals het hoort. Door dit te doen kan je beschermd worden tegen bots die het web afspeuren op zoek naar het toevoegen van zichtbare emails aan massa email lijsten voor email blasts.

Er zijn nog veel meer creatieve maatregelen om op illegale wijze e-mails te verkrijgen, maar als je enkele of al deze maatregelen neemt, kun je weer wat controle over je inbox terugkrijgen.

Als al het andere faalt, uitschrijven

Dit was een groot deel van wat ik heb gedaan, het afmelden van e-mails waarop ik me wel eens had geabonneerd.

Om de een of andere reden kunnen deze e-mails niet langer relevant zijn, en dit is waar iets wat ik noem ‘de zuivering’ in het spel komt. Ga door je e-mails heen en meld je af voor elk e-mailaccount waarvan je geen e-mails meer wilt ontvangen; zo blijf je in de toekomst verschoond van ongewenste junkmail van deze afzenders.

Het duurt misschien een paar rondes om het goed te doen, maar het zal uiteindelijk de moeite lonen, en niet te vergeten dat het ook gewoon kan worden gedaan, vanaf zowel desktop- als mobiele apparaten.

Recent Posts