Touch ID werkt niet: 5 mogelijke oorzaken

Touch ID werkt niet: 5 mogelijke oorzaken

Touch ID is een geweldige functie die veel iPhone-gebruikers dagelijks gebruiken. Het biedt een snelle en handige manier om je telefoon te ontgrendelen en in te loggen op apps en accounts. Maar wat gebeurt er als Touch ID niet werkt? In dit artikel bespreken we vijf mogelijke oorzaken van Touch ID-problemen en hoe je ze kunt oplossen.

1. Vingerafdrukscanner is vuil

De meest voorkomende oorzaak van Touch ID-problemen is vuil en stof op de vingerafdrukscanner. Als er vuil of stof op de scanner zit, kan het de scanner moeilijk maken om je vingerafdruk te lezen en te herkennen. Om dit probleem op te lossen, kun je de vingerafdrukscanner voorzichtig schoonmaken met een zachte, droge doek. Zorg ervoor dat je geen water of andere vloeistoffen gebruikt, omdat dit de scanner kan beschadigen.

2. Vingerafdruk is niet goed geregistreerd

Een andere veelvoorkomende oorzaak van Touch ID-problemen is dat je vingerafdruk niet goed is geregistreerd. Als je je vingerafdruk niet correct hebt gescand of als je vinger niet goed op de scanner ligt, kan Touch ID je vingerafdruk niet herkennen. Om dit probleem op te lossen, kun je je vingerafdruk opnieuw registreren. Ga hiervoor naar ‘Instellingen’ en selecteer ‘Touch ID en toegangscode’. Selecteer vervolgens de vingerafdruk die je opnieuw wilt registreren en volg de instructies op het scherm.

3. Softwareproblemen

Soms kunnen softwareproblemen ervoor zorgen dat Touch ID niet werkt. Dit kan gebeuren als er een fout in het besturingssysteem zit of als er een probleem is met de Touch ID-functie zelf. Om dit probleem op te lossen, kun je proberen je iPhone opnieuw op te starten. Als dit niet werkt, kun je proberen je iPhone bij te werken naar de nieuwste versie van iOS. Ga hiervoor naar ‘Instellingen’ en selecteer ‘Algemeen’ en vervolgens ‘Software-update’.

Lees ook:   Dit mis je op de Apple Watch SE 2022 – maar hoe erg is dat?

4. Hardwareproblemen

Als geen van de bovenstaande oplossingen werkt, is het mogelijk dat er een hardwareprobleem is met je iPhone. Dit kan gebeuren als de vingerafdrukscanner beschadigd is of als er een probleem is met de interne hardware van je iPhone. Als dit het geval is, moet je je iPhone laten repareren door een professionele reparatiewerkplaats.

5. Touch ID is uitgeschakeld

Het kan ook gebeuren dat Touch ID simpelweg is uitgeschakeld. Dit kan gebeuren als je per ongeluk de instellingen hebt gewijzigd of als er een ander probleem is met je iPhone. Om dit probleem op te lossen, ga je naar ‘Instellingen’ en selecteer je ‘Touch ID en toegangscode’. Zorg ervoor dat de schakelaar naast ‘iPhone ontgrendelen’ en alle andere functies die je wilt gebruiken met Touch ID zijn ingeschakeld.

FAQs

1. Kan ik Touch ID uitschakelen?
Ja, je kunt Touch ID uitschakelen door naar ‘Instellingen’ te gaan en ‘Touch ID en toegangscode’ te selecteren. Schakel de functie uit door de schakelaar naast ‘iPhone ontgrendelen’ en andere functies uit te schakelen.

2. Wat moet ik doen als mijn vingerafdruk niet wordt herkend?
Als je vingerafdruk niet wordt herkend, kun je proberen je vingerafdruk opnieuw te registreren. Ga hiervoor naar ‘Instellingen’ en selecteer ‘Touch ID en toegangscode’. Selecteer vervolgens de vingerafdruk die je opnieuw wilt registreren en volg de instructies op het scherm.

3. Waarom werkt Touch ID niet meer na een iOS-update?
Het kan gebeuren dat Touch ID niet meer werkt na een iOS-update. Dit kan gebeuren als er een fout in het besturingssysteem zit of als er een probleem is met de Touch ID-functie zelf. Probeer je iPhone opnieuw op te starten en bij te werken naar de nieuwste versie van iOS om dit probleem op te lossen.

Lees ook:   iTip: Een iPhone-filmpje inkorten doe je zo

4. Kan ik Touch ID gebruiken om aankopen te doen?
Ja, je kunt Touch ID gebruiken om aankopen te doen in de App Store en iTunes Store. Ga hiervoor naar ‘Instellingen’ en selecteer ‘Touch ID en wachtwoord’. Schakel de functie in en voer je Apple ID-wachtwoord in.

5. Is Touch ID veilig?
Ja, Touch ID is veilig omdat het de biometrische gegevens van je vingerafdruk gebruikt om je iPhone te ontgrendelen en in te loggen op apps. Deze gegevens worden opgeslagen op een beveiligde manier op je iPhone en worden niet gedeeld met andere apps of services.